poniedziałek, 29 września 2014

Kruchy placek ze śliwkami

Kruche ciasto ze śliwkami, oprószone cukrem pudrem. Jesienny klasyk. Pyszne w swojej prostocie. Bazowałam na przepisie z Kwestii Smaku ale znacznie go uprościłam. Zamiast trzech rodzajów mąki dałam zwykłą, pszenną. Zrezygnowałam też z wiórków kokosowych i cynamonu. Samo przygotowanie ciasta i jego upieczenie zajmuje chwilę. Najwięcej czasu potrzebują śliwki - najpierw trzeba je przesmażyć a potem ostudzić. Można sobie jednak podzielić pracę i przygotować je dzień wcześniej.


Lista składników*:
(na blaszkę 25 x 35 cm)
  • 400 g mąki pszennej
  • 100 g cukru
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 250 g zimnego masła
  • 3 żółtka
  • 1,5 kg śliwek węgierek
  •  50 g cukru trzcinowego
  • 1 łyżeczka mąki ziemniaczanej
Śliwki myję, osuszam, przekrawam na pół, wyjmuję pestki i wrzucam na patelnię. Dodaję cukier trzcinowy i smażę do momentu, aż śliwki staną się miękkie a sok zredukuje się do konsystencji syropu. U mnie trwało to ok 1 godziny. Gotowe śliwki odstawiam do ostygnięcia.  

Do miski wsypuję mąkę, cukier, proszek do pieczenia i kawałki masła. Rozcieram palcami lub za pomocą miksera, dodaję żółtka i szybko zagniatam. Ciasto dzielę na dwie nierówne części  (proporcja ok 40/60). Odstawiam do lodówki na min 30 min. 

Piekarnik nagrzewam do 175 st. C, blaszkę smaruje masłem lub wykładam papierem do pieczenia. Większą część ciasta rozwałkowuję i wykładam nim spód formy. Na ciasto wykładam ostudzone śliwki. Pozostałe ciasto rozkruszam między palcami i posypuję nim owoce. Piekę ok 35 min aż ciasto się ładnie zezłoci. Przed podaniem posypuję cukrem pudrem.


*Inspiracja: http://www.kwestiasmaku.com/zielony_srodek/sliwki/kruchy_placek_ze_sliwkami/przepis.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz