czwartek, 24 października 2013

Szarlotka żydowska

Szarlotka nazwana żydowską, ponieważ przepis pochodzi z dość starej książki poświęconej kuchni żydowskiej autorstwa Katarzyny Pospieszyńskiej. Przepis na ciasto jest mało skomplikowany, mi jednak zdarzyło się przeoczyć co nieco, w związku z czym moja szarlotka odbiega nieco od oryginału. Przede wszystkim zapomniałam odłożyć połowy masła, którym trzeba było polać jabłka przed upieczeniem. Moje masło wylądowało w całości z cieście i mimo tego niedopatrzenia ciasto wyszło kruche i bardzo smaczne. Dodałam też odrobinę ekstraktu waniliowego i zmniejszyłam ilość cynamonu.


Lista składników:
na foremkę o średnicy 24mm
  • 1 szklanka przesianej mąki
  • 1 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 6 łyżek cukru
  • 1/2 kostki masła (125 g)
  • 1 jajko
  • 4 łyżki mleka
  • 3 średnie jabłka szarlotkowe np. szara reneta
  • szczypta soli 
  • 1 łyżka ekstraktu waniliowego (opcjonalnie)
  • szczypta cynamonu 
Jabłka obieram, kroje na ćwiartki, wydrążam gniazda nasienne i każdą ćwiartkę kroję na 4 plasterki. Mąkę mieszam z proszkiem i solą, dodaję 3 łyżki cukru i pokrojone na kawałki masło. (wg. oryginalnego przepisu należy dodać tylko połowę podanej ilości masła. Drugą połowę trzeba rozpuścić i polać nią ułożone jabłka). Wszystko wyrabiam palcami lub mikserem.
Jajko rozbełtuję z mlekiem i dodaję do mąki z masłem. Mieszam krótko mikserem do połączenia składników. 

Ciasto przekładam do foremki wysmarowanej masłem i obsypanej mąką. Plasterki jabłek układam gęsto na cieście i posypuję je pozostałym cukrem wymieszanym z cynamonem.

Wstawiam do piekarnika nagrzanego do 200 i piekę ok 35 min. 


Źródło: Cymes, czyli kuchnia żydowska. Katarzyna Pospieszyńska. Redakcja Wydawnictw Nieperiodycznych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz